Houd rekening met het milieu. Print niet meer dan nodig is.
Ga terug

Ondernemingsplan

Voorbeeld ondernemersplan:

1. Inleiding

De horeca heeft mij altijd erg aangetrokken en de keuze voor Vakschool Wageningen was dan ook snel gemaakt. Na het behalen van mijn diploma heb ik ervaring opgedaan in verschillende onderdelen van de horeca. Het is altijd een droom geweest om in de horeca voor mezelf te beginnen. Om ervaring op te doen heb ik gewerkt in een restaurant, een café en een bakkerij. Ik kon geen keuze maken wat ik het leukste vond tot ik mij realiseerde dat ik deze branches ook kon samenvoegen. Zo werd het idee voor een broodjeszaak met lunchroom geboren.

Het voordeel van een broodjeszaak is dat je zowel de particuliere als zakelijke markt kunt bedienen en de werktijden regelmatiger zijn dan van een café of bakkerij. Een broodjeszaak geeft mij de mogelijkheid om zelfstandig ondernemer te zijn naast de verantwoordelijkheid voor mijn gezin. Wij zijn op zoek gegaan naar een locatie en hebben de ideale locatie gevonden in Westerburg aan de Horecalaan 10. Zowel de indeling van het pand als de locatie zijn gunstig en bieden veel mogelijkheden voor een broodjeszaak. Mijn doel is om de beste broodjeszaak van Westerburg en omgeving te worden door gebruik te maken van kwalitatieve en verse producten en daarmee een inkomen te generen wat vergelijkbaar is met mijn inkomen uit loondienst.

2. Samenvatting

Bol & Bagel is een broodjeszaak en lunchroom waar klanten in de zaak broodjes en consumpties kunnen nuttigen of deze op locatie kunnen laten bezorgen. Wij gaan ons vestigen aan de Horecalaan 10 te Westerburg omdat hier weinig concurrentie is en veel potentiële klanten zijn. Tot onze doelgroep rekenen wij het winkelend publiek en de bedrijven van het naastgelegen bedrijventerrein.

De concurrentie bestaat uit twee bakkerijen die t.o.v. Bol & Bagel een beperkt assortiment hebben en geen lunchroom. Ik verwacht dat het winkelend publiek bij Bol & Bagel plaatsneemt voor directe consumptie en gebruik maakt van de bakkerijen als onderdeel van de dagelijkse boodschappen. Daarnaast zijn er drie broodjeszaken in een straal van 10 km, maar i.v.m. de afstand rekenen deze hogere bezorgkosten. Aangezien wij werken met verse producten, een uitgebreid assortiment hebben en snel en goedkoop kunnen leveren zullen bedrijven eerder bij ons bestellen dan bij concurrent-broodjeszaken. Een uitgebreidere analyse vindt u bij 5.3 Concurrentieanalyse. Ik verwacht dat de broodjeszaak goed gaat lopen omdat het aantal potentiële klanten hoog is en we weinig concurrentie hebben. Daarbij hebben we goede connecties waardoor wij verse producten kunnen leveren van een hoge kwaliteit voor een gunstige prijs.

Wij starten een eenmanszaak omdat dit met de te verwachten omzet fiscaal het meest gunstig is. Daarnaast maken wij gebruik van twee personeelsleden voor de verzorging en bezorging van de producten en bediening in de lunchroom. De prijs van onze producten is vergelijkbaar met die van concurrenten. Voor promotie van Bol & Bagel maken wij ondermeer gebruik van stempelkaarten waarmee vaste klanten sparen voor een gratis product of korting. Een uitgebreide beschrijving van prijs, personeel en promotie vindt u onder 5.4 Marketinginstrumenten.

2.1 Financiering

Investeringen Financiering
Vaste middelen     Eigen vermogen €
35.000,-
 
-  Aanschaf pand €
75.000,-
   
-  Verbouwing €
15.000,-
Lang vreemd vermogen €
47.000,-
Vlottende middelen  
   
-  Voorraad €
2.500,-
   
-  Meubilair €
1.500,-
Kort vreemd vermogen €
12.000,-
Totaal €
94.000,-
Totaal €
94.000,-
 

2.2 Realisatie

Voor de realisatie van de broodjeszaak moet het volgende gebeuren: bedrijfspand verbouwen, personeel aannemen, cursus volgen en financiering regelen. Er is contact geweest met diverse aannemers en inmiddels is er een keuze gemaakt uit de ontvangen offertes. Er zijn vaste prijsafspraken gemaakt en er is een post opgenomen voor onvoorziene kosten. De aannemer verwacht twee weken nodig te hebben om de verbouwing te voltooien. We starten een maand voor de opening zodat er voldoende tijd is om uit te lopen mocht dit nodig zijn.
Om geschikt personeel te vinden worden uitzendbureaus ingeschakeld. Er kan gebruik gemaakt worden van diverse uitzendbureaus uit de omgeving. Als dit niet tot de juiste personeelsleden leidt kan de ondernemer zelf een aantal werkzaamheden overnemen totdat geschikte werknemers gevonden zijn.
Volgende maand wordt gestart met de cursus Gericht leidinggeven om het personeel nog beter aan te sturen. De cursus wordt een maand voor opening afgerond. In combinatie met de werkervaring verwacht de ondernemer dat dit voldoende zal zijn om het personeel goed te begeleiden. Indien nodig kan er nog een vervolgcursus gevolgd worden.

3. Persoonlijk

3.1 Personalia

Naam: Simone Bol    
Adres: Schrijver 15    
Postcode en woonplaats: 9655 BV Westerburg    
Telefoonnummer: 06-12345789    
Geboortedatum: 18-10-1975    
Nationaliteit: Nederlandse    
Burgerlijke staat: Gehuwd    
Naam partner: Klaas Janssen Geboortedatum partner: 15-3-1972
Huwelijkse voorwaarden: Ja Samenlevingsovereenkomst: Nee
Kinderen: Twee Leeftijd: 8 en 9 jaar

3.2 Inkomenssituatie

Huidig inkomen
Loondienst: € 1200,- netto per maand
20
uur per week
Uitkering: € --- netto per maand Soort uitkering ---
Overige inkomsten: € --- netto per maand    
         
Huidig inkomen partner        
Loondienst: € 2500,- netto per maand
30
uur per week
Uitkering: € --- netto per maand Soort uitkering: ---
Overige inkomsten: € 250,- netto per maand Verkoop kunstobjecten en schilderijen
         
Eigen vermogen € 35.000,-     
Achtergesteld vermogen € 10.000,-     
Betalingsachterstanden € --- Regeling: ---    

3.3 Opleidingen

Opleiding van tot diploma
Verklaring Sociale Hygiëne 2009 2009 Ja
Vakschool Wageningen 1992 1996 Ja
Havo 1987 1992 Ja

3.4 Werkervaring

Werkgever van tot Functie
Cafe Horeca 2003 heden Bedrijfsleider
Bakkerij De Starter 1998 2003 Chef bakkerij
Restaurant De Ondernemer 1995 1998 Serveerster

3.5 Ondernemerskwaliteiten

Sterke eigenschappen en vaardigheden
Creativiteit, doorzettingsvermogen, kennis van de branche door opleiding en werkervaring, flexibel, groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Verbeterpunten of gemis aan vaardigheid
Tekort aan financieel inzicht. Dit wordt opgelost door een groot gedeelte van de administratie uit te besteden.
Leidinggeven. Dit wordt opgelost door de cursus Gericht leidinggeven te volgen. Deze cursus wordt gegeven door 'Leermeer' te Westerburg.

  Deze eigenschap is van belang voor mijn bedrijf in: Deze eigenschap bezit ik:  
Eigenschap
grote mate
mindere mate
voldoende
onvoldoende
Oplossing
Creativiteit
X
 
X
 
 
Probleemanalyse
X
 
X
 
 
Commercieel inzicht
X
 
X
 
 
Organiseren
X
 
X
 
 
Stressbestendigheid
X
 
X
 
 
Financieel inzicht
X
 
 
X
Administratie uitbesteden
Branche-ervaring
X
 
X
 
 
Besluitvaardigheid
 
X
X
 
 
Flexibiliteit
X
 
X
 
 
Doorzettingsvermogen
X
 
X
 
 
Leiding geven
X
 
 
X
Cursus gericht leiding geven
Marktgerichtheid
X
 
X
 
 
Communicatie
 
X
X
 
 

4. Onderneming

4.1 Bedrijfsgegevens

Handelsnaam: Bol & Bagel
Adres: Horecalaan 10
Postcode en woonplaats: 9651 BC Rest
Telefoonnummer: 012-3456789
Fax: 012-3456788
E-mail: info@bolenbagel.nl
Website: www.bolenbagel.nl
Oprichtdatum:
KvK nummer: 1239687

4.2 Bedrijfsidee

Broodjeszaak en lunchroom, gespecialiseerd in het verzorgen en bezorgen van vers belegde broodjes aan bedrijven. Het lunchroom bied ruimte aan 20 personen. Het assortiment bestaat uit verschillende soorten belegde broodjes, warme en koude snacks, soep en warme en koude non-alcoholische dranken.
Klanten kunnen bestellen via het online bestelformulier op onze site, de bestellijst downloaden en ingevuld mailen / faxen of de bestelling doorbellen.

4.3 Doelgroep

Tot de doelgroep behoort het winkelend publiek dat een broodje koopt voor 'op de hand' en het winkelend publiek dat plaats wil nemen in de lunchroom. Daarnaast behoren de werknemers van het naastgelegen bedrijventerrein tot de doelgroep. Zij kunnen broodjes laten bezorgen of tijdens pauzes plaatsnemen in de lunchroom om een broodje te nuttigen.

4.4 Rechtsvorm

Eenmanszaak. Bij de verwachte omzet is een eenmanszaak fiscaal de meest gunstige rechtsvorm.

4.5 Personeel

Bij aanvang van de onderneming zijn er twee personeelsleden in dienst. Een fulltime en een parttime. De fulltimer helpt bij de verzorging en bezorging van de bestellingen en is daarnaast inzetbaar voor de bediening in de lunchroom. Tevens kan deze de ondernemer vervangen bij afwezigheid. De parttimer werkt dagelijks van 10.00 uur tot 15.00 uur en heeft als hoofdtaak de bediening in de lunchroom. Daarnaast kan deze ondersteunen in de verzorging van de bestellingen. De fulltimer krijgt een tijdelijk contract van 6 maanden met uitzicht op een vast dienstverband, de parttimer werkt op oproepbasis. Beide contracten vallen onder Horeca CAO. De fulltimer moet voor het bezorgen van de bestellingen in bezit zijn van rijbewijs B

4.6 Administratie

Een gedeelte van de dagelijkse administratie wordt gedaan door de ondernemer zelf. Het grootste deel wordt uitbesteedt aan administratiekantoor Cijfers in Westerburg, www.administratiecijfers.nl en accountantskantoor Janssen in Onderstad, www.accountantjanssen.nl

4.7 Vergunningen

Volgens de Drank- & Horecawet moet er minstens 1 persoon in het bezit zijn van de Verklaring Sociale Hygiëne. De ondernemer is in het bezit van deze verklaring. Daarnaast is Bol & Bagel aangesloten bij CNV horeca.

4.8 Vestiging

De broodjeszaak wordt gevestigd aan de Horecalaan 10 te Westerburg.
Het bedrijf past binnen het bestemmingsplan wat op dit pand rust. Het pand heeft een oppervlakte van 150 m2, welke te verdelen is in twee delen: het horeca gedeelte van 80 m2 met een broodjescorner, bar en lunchroom en het afgesloten gedeelte van 70 m2 met kantoor en kleed- en pauzeruimte.
In de broodjescorner worden de bestellingen klaargemaakt. Aan de bar kunnen klanten plaatsnemen om te eten en/ of drinken. De lunchroom biedt ruimte voor 20 zitplaatsen. In de toekomst kan de lunchroom uitgebreid worden door een deel van het kantoor bij de lunchroom te betrekken.
De broodjeszaak is van maandag t/m zaterdag open van 08.30 uur tot 17.30 uur en op koopzondagen.

4.9 Verzekeringen

Bij aanvang van de onderneming wordt een verzekering afgesloten tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid. Hierover is advies ingewonnen bij Heuvel verzekeringsadviseurs. Deze zijn gespecialiseerd in verzekeringen voor het midden- en kleinbedrijf.

4.10 Algemene voorwaarden

Er wordt gebruik gemaakt van de algemene voorwaarden van CNV horeca. Deze zijn te downloaden op de site en staan vermeld op de achterzijde van de bestelformulieren en facturen.

4.11 Bereikbaarheid

Klanten kunnen Bol & Bagel benaderen via de telefoon, e-mail, fax of tijdens de openingstijden persoonlijk in de zaak.

5. Marketingplan

5.1 Omgevingsanalyse

Wij richten ons op de bedrijven in de omgeving en op het winkelende publiek. De werknemers van de bedrijven kunnen broodjes bestellen of in de lunchroom plaatsnemen. In de directe omgeving bevinden zich veel winkels en een bedrijventerrein. Jaarlijks worden de winkels door 300.000 mensen bezocht. Het bedrijventerrein bestaat uit 20 ondernemingen met in totaal 250 werknemers. Wij verwachten dat 90% van onze klanten bestaat uit het winkelend publiek en de werknemers op het bedrijventerrein.
De gemeente heeft het voornemen om het bedrijventerrein uit te breiden wat kan leiden tot een grotere klantenkring voor de broodjeszaak.

5.2 Swot-analyse

Strengths Kwaliteit en versheid van het brood en beleg. Ruim assortiment. Klantvriendelijkheid en leveringssnelheid.
Weakness Weinig personeel. Producten zijn kort houdbaar.
Opportunities De uitbreiding van het bedrijventerrein zal waarschijnlijk ook een uitbreiding van het aantal zakelijke klanten tot gevolg hebben.
Threats In de directe omgeving zitten twee bakkerijen welke de overstap zouden kunnen maken naar een broodjeszaak.

5.3 Concurrentieanalyse

In de directe omgeving zijn twee bakkerijen gevestigd. Deze zouden de overstap naar een broodjeszaak kunnen maken, maar op dit moment verkopen zij geen belegde broodjes, soep of drank. Wel komt het assortiment gedeeltelijk overeen, met name de warme snacks zoals saucijzenbroodjes en worstenbroodjes. De prijs die zij rekenen voor warme snacks is gelijk met de prijzen van Bol & Bagel.
In een straal van 10 km bevinden zich drie broodjeszaken welke een bezorgservice hebben. De prijzen komen overeen met de prijzen van Bol & Bagel, maar i.v.m. de afstand rekenen zij hogere bezorgkosten als ze in deze regio moeten bezorgen. Zij maken reclame d.m.v. flyers en advertenties in plaatselijke dagbladen.
Twee concurrenten hebben een drankvergunning en leveren ook alcoholische dranken zoals bier.

5.3.1 Concurrentiepositie

Bol & Bagel neemt t.o.v. de bestaande broodjeszaken een goede concurrerende positie in omdat deze op een (te) grote afstand gevestigd zijn om concurrerend te kunnen leveren. De kracht van Bol & Bagel ligt dan ook vooral in de locatie waardoor er sneller en goedkoper geleverd kan worden. Een zwak punt t.o.v. de concurrentie is het ontbreken van een drankvergunning waardoor er geen alcoholische dranken geleverd kunnen worden.
T.o.v. de bakkerijen heeft Bol & Bagel een concurrerende positie omdat het een lunchroom heeft en een breder assortiment.
Daarnaast maakt Bol & Bagel gebruik van een stempelkaart om klanten te binden. Klanten kunnen met een stempelkaart sparen voor een gratis product of korting.

5.4 Marketing-instrumenten

5.4.1 Product / dienst

Belegde broodjes, warme en koude snacks, soep en warme en koude non-alcoholische dranken. Bezorging op locatie of consumptie in de lunchroom.

5.4.2 Prijs

De prijzen van de producten zijn gebaseerd op kostprijs met een winstmarge van 40%. Dit is tevens de adviesprijs van leveranciers. Het zijn gangbare prijzen die de concurrenten ook hanteren en waaraan de klant gewend is.

5.4.3 Plaats

De positieve punten van de vestigingslocatie zijn het bedrijventerrein in de nabije omgeving waardoor er snel en goedkoop bezorgd kan worden. De ligging in een winkelstraat heeft als voordeel dat er dagelijks veel mensen langs het pand lopen. Het pand biedt voldoende ruimte voor een broodjescorner, lunchroom, bar, kleed- en pauzeruimte en kantoor.
In de aankleding van het bedrijf is het bedrijfslogo terug te vinden op het servies en in de wanddecoratie. Tevens komt er een uithangbord aan de gevel. Voor het pand is een parkeerplaats welke voldoende ruimte biedt voor klanten en leveranciers.

5.4.4 Promotie

Eenmaal per maand worden flyers aan bedrijven in de omgeving verstrekt. Op deze flyers wordt de aanbieding van die maand vermeldt. De nadruk van promotie ligt op de snelle, goedkope bezorging en de versheid en kwaliteit van de producten.
Tijdens drukke winkeldagen en koopzondagen worden er op straat flyers uitgedeeld met een aanbieding. Het winkelend publiek kan de flyer inleveren in ruil voor de aanbieding.

5.5 Exclusieve Verkoop Argumenten (EVA)

Door afspraken met plaatselijke leveranciers kan Bol & Bagel versere producten leveren dan concurrenten die afhankelijk zijn van een groothandel. Bol & Bagel heeft een uitgebreider assortiment en kunnen sneller en goedkoper bezorgen dan concurrenten.

5.6 Marketing actieplan

Actie Door Datum / periode
Servies uitkiezen en laten bedrukken Simone
Wijze Kosten
Bij Serviesprint offerte aanvragen, type servies uitkiezen, plaats van logo bepalen en laten bedrukken € 500,-
Actie Door Datum / periode
Flyers laten maken en drukken Simone
Wijze Kosten
Met behulp van BarPromo flyers ontwerpen en drukken. € 450,-

5.7 Missie - Visie

Missie
Bol & Bagel verzorgt en bezorgt belegde broodjes met kwalitatief hoogwaardige en verse ingrediënten. Kwaliteit en snelheid staat daarbij centraal. De klanten van Bol & Bagel kunnen vertrouwen op een snelle levering en versheid van de producten.
Wij zijn ons bewust dat tijd schaars is en streven dan ook naar een stipte levertijd. Daarnaast beseffen wij ons dat goede voeding een belangrijke bijdrage levert aan een goede gezondheid. Wij gaan dan ook te allen tijde verantwoord om met de voedingswaren en leveren alleen verse producten van de hoogte kwaliteit.
In de lunchroom van Bol & Bagel kunnen klanten plaatsnemen om de lunch te nuttigen. Wij zijn ons ervan bewust dat de klant ook waarde hecht aan een brede keuze en een rustige omgeving om te eten. Wij staan dan ook garant voor een prettige sfeer en een breed assortiment.

Visie
Momenteel zijn er in de nabije omgeving van Bol & Bagel weinig verse producten te verkrijgen. In 80% van de bedrijfskantines zijn enkel producten te verkrijgen met een lange houdbaarheidsdatum. De toegevoegde waarde voor de gezondheid van deze producten laat te wensen over. De klant hecht steeds meer waarde aan gezonde voeding. Juist doordat wij werken met verse producten kunnen wij aansluiten bij de verwachting van de klant.
Voor het winkelend publiek zijn er in de omgeving van Bol & Bagel weinig tot geen mogelijkheden om plaats te nemen voor de lunch. De klant zal daarom de lunchroom graag bezoeken om rustig te kunnen genieten van een product uit ons brede assortiment.