Menu

Zakelijke etiquette China

  • De begroeting is een officieel gebeuren. Een knikje met lang handen schudden of een kleine buiging. Wacht tot je Chinese zakenrelatie buigt voordat je zelf buigt.
  • Houd het gesprek zakelijk en maak geen grappen of overdreven gebaren.
  • Leer een paar Chinese zinnen. Dit wordt gewaardeerd en vergemakkelijkt het contact.
  • Direct ter zake komen met een Chinese zakenpartner is niet verstandig. Chinezen willen graag eerst beter kennismaken voor ze zaken bespreken. Een eerste contact levert dan ook bijna nooit een deal op.
  • Zorg dat je de juiste persoon spreekt die bevoegd is tot beslissingen nemen.
  • De meeste Chinezen spreken geen Engels. Huur dus een professionele tolk in. Vermijd studenten want deze zijn het zakelijk Engels meestal niet machtig.
  • Stel je visitekaartje zowel in het Engels als in het Mandarijn op. Kies voor een fonetische vertaling of Chinese tekens.
  • Laat ook de presentaties of spreadsheets naar het Mandarijn vertalen.
  • Zorg dat de fonetische klanken geen negatieve betekenis hebben. Laat dit altijd in China controleren.
  • Het uitwisselen van visitekaartjes kent een protocol. Het kaartje wordt met twee handen aangeboden, de vingers langs de zijden en het Mandarijn opschrift aan de bovenzijde.
  • Je neemt een visitekaartje ook met beide handen aan. Berg het niet meteen op, maar studeer het grondig. Uit de informatie op het kaartje kun je de status van de persoon afleiden.
  • Chinezen gebruiken eerst de achternaam, dan de voornaam. Spreek je zakenrelatie altijd aan met zijn/haar achternaam en titel.
  • Draag formele kleding. Heren dragen een donker pak met stropdas, dames een rok of jurk.
  • Het aanbieden van een duur kado zoals een diner is de laatste jaren geen must meer, maar het laat wel zien dat je een relatie op wilt bouwen.
  • Houd er rekening mee dat het onthouden van andermans gezicht een heel belangrijk gebaar in de Chinese cultuur.
  • In de Chinese zakencultuur speelt entertainment een grote rol. Neem deel aan het lange tafelen en karaoke zingen. Vermijd dan zakelijke gesprekken. Alcohol wordt alleen geweigerd als je een medische reden hebt.
  • Serveer zowel westerse als Chinese spijzen als je een evenement organiseert en zorg voor zitplaatsen. Staand eten wordt niet gewaardeerd door Chinezen.
  • Houd er rekening mee dat Chinezen meer denken in het nu. Ze willen direct voordeel uit de zakelijke transacties en zijn minder geïnteresseerd in investeringen op lange termijn.
  • Nederlanders vertrouwen vooral op contracten. Chinezen hechten echter meer waarde aan de relatie die je met elkaar hebt opgebouwd. Bij het zakendoen met China is niets zo belangrijk als “guanxi”: contacten, netwerk.
  • De EVD/ Agentschap NL kan een waardevolle kennisbron zijn. Dit is een dienst van het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie.